torsdag 11 juli 2013

Vigseltal från Pastis

Delar med mig av vigseltalet jag höll när vi övade vigsel på Pastis.
Personer talet riktar sig mot är alltså påhittade.

Psalmer: 84, 109
Musik: Anthem - Benny Andersson, L.O.V.E. - Nat King Cole
Texter: Rut 1:16-17, Pred 3:1-13

Vigseltal
Hur skulle jag kunna lämna det jag älskar, trots att det råder nöd, krig
och förtvivlan?
Det frågar sig Anatolij i sin kärleksproklamation till sitt hemland i
musikalen Chess, musiken som vi hörde inledningsvis.
Det är ändå hans hjärtas land som ger honom förtröstan och stöd.
I relationen till hans land förstår man att det finns sorg och nöd, men
trots det kan han inte lämna, för där finns ju också lust och glädje. Inget
annat kan erövra eller äga hans hjärta.
Och ni kanske märker Greta och Oskar, att hans proklamation liknar den
ni precis har fått göra. En proklamation om samhörighet, om trofasthet.
Precis som Ruts proklamation till sin svärmor vi hörde i textläsningarna
– ”Dit du går, går också jag … endast döden kan skilja oss åt.”
Ni har fått visa på ett särskilt sätt att ni hör ihop, att ni vill gå på livets
väg tillsammans. Men också att ni bär med varandra i era hjärtan även
de dagar er väg inte går exakt samma väg.
Anatolij avslutar sin proklamation ”Mitt lands ända gränser ligger runt
mitt hjärta.” Även om han går över gränser till andra länder, till andra
platser, finns han ändå kvar. Ja, vart han än går, finns hans kärlek inom
honom, han bär alltid med sig sitt land, i sitt hjärta.
Greta och Oskar, så kan också ni vara med varandra vart ni än går, bära
varandra i era hjärtan, så att vart ni än går finner den andra inom er
själva.
Och på samma sätt också bära Gud i era hjärtan, så att ni alltid kan söka
kraft och råd hos honom. Kan förmodligen komma stunder i ert
äktenskap då ni särskilt kan behöva stöd. Då får ni tillammans söka er
till Gud som omslutit ert äktenskap och vila i hans händer.
Ni får säga till varandra som Nat King Cole: Kärlek är allt jag kan ge till
dig. Och i den kärleken får ni njuta av livets goda tillsammans,
förmodligen med en hel del jazz – att kunna finna glädjen mitt i all den
möda som kan uppstå i livet – att glädja sig och

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar