torsdag 11 juli 2013

Beredelseord: Prima missa (apostladagen)

Delar med mig av mitt beredelseord jag höll vid min prima missa (första mässan jag höll).

Tillfället var i Långemåla kyrka på konfirmandläger med Nybro pastorat. Mässan var en enkel kvällsmässa med musik från Taizé. (2013-06-25)

Sånger från Taizé som sjöngs under mässan: 
Inledning: 19 i mörker går vi, 34 Jesus Guds son du ljus
Ljuständning och förbönsmoment: 18 i själens dunkla natt, 47 min själ får vila ut, 51 känn ingen oro, (44 nattens mörker)
Kommunion: 23 Ät mitt bröd, 70 Där barmhärtighet, 68 Ande God kom till oss in,  (8 lova Gud min själ)
Avslutning: 46 sjung lovsång alla länder, 24 i min Gud, 14 tacka Herren ty han är god.

Läsning precis innan beredelseord är från Apostladagen, 2 årgången - del från GT-text om Jesajas sändning, Jes 6:5-7: Jag sade: "Ve mig! Jag är förlorad, ty jag har orena läppar och jag bor bland ett folk med orena läppar, och mina ögon har sett Konungen, Herren Sebaot." En av seraferna flög fram till mig med ett glödande kol som han hade tagit från altaret med en tång. Med det vidrörde han min mun och sade: ”När detta vidrör dina läppar blir din skuld borttagen och din synd sonad.”

Beredelseord

Så beskriver Jesaja hur det gick till då han kallades till profet. I sitt möte med Gud blir han medveten om sin brustenhet, inför Gud förklarar han sig förlorad. Som en förberedelse innan sitt uppdrag som profet blir han fri från sitt onda, han får lämna bort det som ligger i vägen mellan honom och Gud. Istället för förlorad, blir han försonad.

I nattvarden får vi konkret möta Gud, vi får ta emot Jesus kropp och blod i bröd och vin. Inför detta konkreta möte får vi, liksom Jesaja, lägga fram vår brustenhetVi får lägga fram det som vi gjort fel. De gånger vi vänt oss bort från Gud. Lägga fram det som i våra liv ligger i vägen för vårt möte med Gud. Så som Jesaja får sina läppar renade får vi, du och jag, låta det glödande kolet röra vid våra hjärtan så de kan bli renade, så att inte står i vägen för vårt möte med Gud.

Nu innan vår bön om förlåtelse kommer vi ha en stunds tystnad. Vi kan låta det bli en stund där vi kan öppna oss för gud. Öppna våra hjärtan, hitta vår brustenhet. Och det är i vägen mellan oss och gud. Så vi kan lämna över det till Jesus, så han kan ta hans om det. Så att vi i stället för att bära på vår brustenhet, kan ta emot Jesus och bära honom i våra hjärtan.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar