torsdag 24 september 2009

Utbildningen

Äntligen har jag fått grepp om min utbildning!
Jag vet hur mycket jag har kvar och jag har fått grepp om vad jag fortsättningsvis ska läsa (nästan i alla fall).

Det jag till sommaren avslutar är min kandidatexamen, som är på 180 hp (3 år). Sen väntar mig masterprogrammet som är 120 hp (2 år) och efter det kommer en avslutande termi
n på Pastoralinstitutet (Pastis). Det blir 5 ½ år. Man skulle kunna säga att det blir 6 år, eftersom jag också läst Svenska Kyrkans Grundkurs (SKG) som inte längre räknas i den nya utbildningen. Fast det ska jag inte klaga över, för jag är inte den enda som får längre utbildning på grund av det. (Sen kommer det ju förmodligen fortsätta vara folk som får en 6årig utbildning på grund av SKG eftersom det är många som bestämmer sig just under SKG vad de ska läsa till.)

I kandidat ingår följande:
30 hp Kristendom - CHECK!
30 hp Religionsvetenskap - CHECK!
15 hp Bibelvetenskap
15 hp Kristen troslära
30 hp Exegetik i NT eller GT - CHECK!

30 hp Svenska Kyrkan (PA) - CHECK!
15 hp Fria poäng
15 hp Kandidatuppsats

Denna del av utbildningen kan jag verkligen se slutet på, eftersom jag ska avsluta kandidaten till sommaren. Kristendom och Religionsvetenskap är de kurser som förr var Basåret som jag läste. Exegetik i GT och PA har jag också avklarat. Just nu är jag på Bibelvetenskap och senare i höst blir det Kristen troslära. Helt naturligt så är det Fria poäng och Kandidatuppsats som gäller till våren.
Det stora problemet just nu är: Vad ska jag söka för kurs till de fria poängen och vad ska jag skriva uppsats om?

I master ingår följande:

15 hp Bibeltolkning
15 hp Masterkurs
15 hp Religion, tradition och kommunikation
15 hp Masterkurs
30 hp "Fria poäng" (PB och PC)
30 hp Masteruppsats

Det jag inte fått grepp om här är Masterkurserna. Men de är fördjupningskurser som dels kan (ska?) användas som litteraturkurs (f.d. läskurs). De "Fria poängen" är inte fria om man läser till pr
äst. Då används de till PB och PC som är del i "Nya Pastis". (PB: Homiletik och liturgi. PC: Kateketik och själavård.) När man då är färdig med sin masterexamen är det bara en termin på Pastis som väntar!

Om det nu är någon som läser min blogg och har funderingar på att läsa till präst så vet man nu hur utbildningen ser ut! Annars så vet ni läsare hur min utbildning ser ut!

(Jag funderar lite på om ni, mina kära läsare, tycker jag har för litet typsnitt. Är det jobbigt att läsa? Borde texten vara större?)

Rubriken till ära så får det komma med en bild med mina glasögon som används mest vid studier men borde användas oftare...



3 kommentarer:

  1. Johanna P Lindqvist24 september 2009 kl. 14:49

    Tungt! Fast det låter sjukt intressant, jag hade lätt velat läsa en del av kurserna du räknade upp.

    Vad är exegetik?

    SvaraRadera
  2. "Exeges (av grek. exegetikos "förklarande", av exegeomai "förklara"), tolkande av (heliga) skrifter, till exempel en bibelvetenskaplig (exegetisk) metod. Den innebär att man metodiskt söker uttolka en, eller ett utdrag ur en, av en skrifts texter."

    :D

    SvaraRadera
  3. Jag hade nog inte tänkt läsa till präst, men det är intressant att kika i din blogg ändå :)
    Och jag tycker inte att typsnittet är för litet, det är alldeles lagom och snyggt!
    Du får hålla tummarna för mig på måndag då jag ska på någon slags "intervju" för jobbet! Kram

    SvaraRadera