onsdag 30 september 2009

Teologisk fundering 2 - Gud + Porr = ?

Här om kvällen var vi några teologer som var ute och drack öl.
Då frågade NF vad vi egentligen tyckte om att Gabriellas sång ligger på topplistan för sånger på vigslar. Den handlar ju faktiskt om att att bryta sig fri från ett äktenskap - att vara fri. JL la också till att den också handlar om att bryta sig fri från Gud, att lämna Gud. Vi funderade lite på vad som gjorde att folk faktiskt väljer den. De flesta vuxna människor idag (särskilt de som väljer att ha Gabriellas sång på sin vigsel) har nog sett Så som i himmelen, och då vet man ju faktiskt vad sången handlar om. Anledningen till valet av sången måste ju ligga i att den är fin, och hon sjunger att hon vill vara lycklig. Varför väljer man den annars? Det är ju inte direkt så att den hyllar tvåsamheten på något sätt.
Sen pratade vi lite också om att just använda sånger till annat än vad de är ämnade för. Att till exempel använda helt profana kärlekssånger (t.ex. Av längtan till dig) för att sjunga dem till Gud. Eller tvärtom - att rikta lovsånger till en människa. Jag tycker att man på ett sätt trampar på författaren som har skrivit texten för ett särskilt ändamål och sen tolkas den om helt åt "andra" hållet. Till exempel var nog inte tanken med Gabriellas sång att den skulle sjungas i samband med vigslar, då den handlar om att göra sig fri, meningen var inte att den skulle vara med i sammanhang då äktenskapet hyllas. Det var en del kring bordet som inte höll med: man kunde visst omtolka profana sånger och sen rikta dem till Gud, det är ju fina texter!

Då kom jag och tänka på en sak senare på natten, när jag inte kunde somna: Får man tolka om vad som helst och rikta det till Gud?
Vad skulle hända om jag i en gudstjänst, i predikan, visar en porrfilm på storbildsskärm? Om jag i porrfilmen kan tolka att det är saker som symboliserar människans och Guds relation tillsammans - då borde det ju vara okej för dem som tycker att man kan göra så med profana sånger eller andra texter. Eller? Givetvis tror jag inte att de skulle tycka det var okej, för förmodligen är de inte konsekventa.

Bara en tanke!

9 kommentarer:

  1. Eller att folk tydligen börjat köra Good Riddance (Time of your life) på bröllop nu också, det är ju en låt som handlar om att göra slut och försöka rationalisera kring det hela. Jag tror folk lyssnar för mycket på refränger nu för tiden

    SvaraRadera
  2. Ja, eller bara på melodierna!

    SvaraRadera
  3. Vi pratade faktiskt om det här hemma senast i kväll. "Stad i ljus" av Py Bäckman är ju numera en psalm i Psalmer i 2000-talet. Har lite svårt att se mej själv sjunga den i kyrkbänken till orgeldån. Eller att Benny Andersson som ju är uttalad humanist och allt annat är Gudstroende har skrivit musiken till psalmen Innan Gryningen (Ylva Eggehorn). Det är fint som snus. Eller nåt ...

    SvaraRadera
  4. Ja! Visst är det märkligt!
    Men vad tror du Inne? Ska jag lämna fram förlaget om porrfilm på nästa praktikplats?! ;)

    SvaraRadera
  5. Nja, jag gissar nog att du kommer få lobba rätt hårt för den idén ... Dessutom är jag rädd för att det skulle kunna bidra till ytterligare bekymmer med ditt "kära" stift, vilket kanske kan kännas lite onödigt :S Håll idén för dej själv tills du har ditt på det torra, då kan du promota den stenhårt ;-)

    SvaraRadera
  6. På ett sätt är det ju samma sak som med Höga visan. Den är ju också en slags dåtida porr som sedan fått en religiös tolkning.

    Med det sagt skulle man dock kunna skriva en mycket lång lista med skäl till varför porr i gudstjänsten är en riktigt usel idé. ;)

    Erik T

    SvaraRadera
  7. Erik:
    Jo, jag vet - båda två. ;)

    Jag har inte heller hävdat att jag gillar att det gamla kyrkofäderna slängde in porr i kanon. ;)

    Har nog inte tänkt att jag ska visa porr i gudstjänsten. Drog bara resonemanget lite längre... ;P

    SvaraRadera
  8. Så pass väl tror jag nog att jag känner dig att jag förstod att det bara var ett tankeexperiment... :)

    ...och som sådant var det inte alls dumt. Får en verkligen att fundera över Höga visan.

    ET

    SvaraRadera
  9. Tack Erik att du förstod! :)

    Vill väl egentligen mest att folk ska börja reflektera mer över vad det är för texter man faktiskt använder i olika sammanhang! ;)

    SvaraRadera