måndag 28 september 2009

Teologisk fundering 1 - Guds röst

Jag har tänkt lite.

Man brukar säga att om man hör Guds röst så dör man.
Jag vet inte riktigt vart det kommer ifrån. Står det i Bibeln?
Det finns ju faktiskt folk i Bibeln som hör Guds röst som inte dör...

Men senast jag hörde det fick jag en snilleblixt.
(Jag har nämligen aldrig hört någon förklara detta uttrycket, så det kanske redan någon teologisk förklaring som jag har missat...)
Det verkar ju ändå lite taskigt av Gud om han skulle döda människor som han talat till.
Då tänkte jag att det kunde vara så här:
Man dör inte fysiskt men den fria viljan dör på ett sätt.
Har man hört Guds röst så kan man inte längre välja om man vill tro på Gud eller inte.
Man vet ju nu att Gud finns.
Lite av samma anledning som vi brukar förklara varför Gud inte visar sig lite oftare - får då kan vi inte längre välja.
Kanske är rimligt att det är så?

Jag känner att meningarna är lite osammanhängande. Kanske inte så lätta att förstå. Men jag ville mest få min tanke ur mig.

2 kommentarer:

  1. funderingar är bra mia. en klurig fundering som kanske inte har något svar?

    SvaraRadera
  2. Så, du menar att det inte är som i Dogma där huvuden sprängs? ;)

    SvaraRadera