lördag 2 januari 2010

Kristallsjukan

Några av er vet att jag har Kristallsjukan, benign paroxysmal lägesyrsel, en godartad lägesyrsel. Fråga Doktorn tar upp sjukdomen och avsnittet finns på SVT-play till den 21:a januari (8 minuter in i avsnittet). Så skynda om ni vill se det!

Första gången jag fick det var riktigt obehaglig (någon gång under 2007, vill minnas att det var när jag jobbade på Shell), jag kunde knappt gå och försökte jag mig på det ville jag spy direkt. Snacka om mardröm sen när läkaren skulle snurra på huvudet sen. Vilken tur att det hände hemma i Kalmar, så jag fick bli omhändertagen av lilla mamma. (Inte för att jag tvivlar på att Simon skulle göra det bra, men när man är ynklig vill man ha daltande och sånt gör mammor så bra.)

Så illa har det inte varit efter det, men yrsel kommer ibland. (Förvisso var det lite jobbigt när det kom i samband med magknip och mensvärken som är from hell.) Den kommer inte så ofta på grund av att böja mig ner som de talar om i Fråga Doktorn, utan oftare av att jag böjer huvudet bakåt för att nå något som är högt upp. När jag väl får det försöker jag ta det lugnt direkt, för att det inte ska bli värre

Det är alltså inget farligt, det är kristaller som lagt sig fel, det är mest bara obehagligt.

3 kommentarer:

  1. Nej va jobbigt det låter :/
    Men det verkar som du klarar dej ändå, för du är så stark <3 :D

    SvaraRadera
  2. Åh vad jobbigt! Det visste jag inte om...men jag har aldrig hört något om sjukdomen tidigare. Är den ovanlig?

    SvaraRadera
  3. Linn: Så ovanlig är den nog inte, eftersom var tredje kvinna har den och den ligger på topp tio för vad folk kontaktar sjukvården för. ;)

    SvaraRadera