söndag 12 januari 2014

Predikan: Första söndagen efter trettondedagen

Delar med mig av min predikan (eller i alla fall manuset till den) jag höll i gudstjänsterna i Oskar och Örsjö på 1:a söndagen efter trettondedagen, 3 årg (2014-01-12). Temat för söndagen är Jesu dop.
Psalmer vi sjöng: 122:3-5, 256, 37, 96 (Oskar), 398 (Örsjö), 386. (Sjöng vi också kanske psalm 41 i Oskar?)

Predikan:

Låt orden från GT-texten klinga tillbaka:
Var inte rädd, jag har friköpt dig,
jag har gett dig ditt namn, du är min.”
Hör hur Gud säger, inte bara till sitt folk Israel, utan till dig:
Jag är din Gud, jag är den som räddar dig.
Du är dyrbar för mig, jag ärar och älskar dig.”
Därför ger jag min ende son i utbyte mot dig.”

Så ÄLSKADE Gud världen att han gav den sin ende son, för att var och en som tror på honom inte ska gå under utan ha evigt liv.”

Genom Jesus blir vi räddade, friköpta.
Det är genom Jesus, Sonen med stort S, som vi får vår synd förlåten.
Jesus är den som är utvald till att göra det möjligt för världen att försonas med Gud.
Och vid Jesu dop hörs rösten som högt och klart proklamerar detta:
Du är min älskade son, du är min utvalde.”

Men Jesu dop är också vårt dop.
I vårt dop blir vi ett med Jesus, med Kristus.
Alltså är också vi Guds utvalda, vi är Guds barn.
Vi får höra rösten ”du är mitt älskade barn, jag har utvalt dig”.
Vi är utvalda till att vandra i Jesu fotspår,
att vara lika honom, vår storebror.
Som Guds barn ska vi vara lika Jesus,
med vår kärlek till Gud och varandra.

Vi är inte utvalda till att döma: be-döma, för-döma, att visa hat.
Om kyrkan predikar hat, är den förgiftad.

Utan kyrkan, vi, är utvalda och kallade till att visa kärlek, förlåtelse, ödmjukhet, att vara bärare av Guds ljus och sprida det vidare.
Låta budskapet bli synlig för alla,
budskapet om att hur Gud kommer med kärlek och förlåtelse till alla.

Men Gud vill inte bara att alla andra ska veta hur mycket de är älskade.
Utan Gud vill att DU ska veta att han älskar DIG.
Precis för den du är.
Att du bär på en skönhet och att du – för honom – är utvald och älskad.
Att du alltid är sedd och älskad – för den du är,
oavsett vad andra säger om hur du ska vara, ska tycka om eller se ut.

Som Guds barn behöver vi våga släppa taget om kontrollen,
våga ge honom all tillit och förtröstan,
Det är så vi är just BARN inför Gud.
Vi behöver våga öppna upp vårt hjärta,
för att att komma nära Gud.
För det är där Gud söker dig,
det är där Gud vill vara: djupt rotad inne i ditt hjärta,
det är där Gud vill berätta för dig att han älskar dig ovillkorligt, villkorslöst.

Du kanske tycker det känns som om det blir för nära?
Men han ser all din osäkerhet, alla dina brister,
men det får honom inte att blinka en enda gång.

Kom precis som du är till honom.
Du behöver inte be om ursäkt för den du är.
För Gud har skapat dig precis så.

Och även om vi är ovärdiga, att vi är fulla av brister som gör att vi egentligen inte skulle kunna komma nära Gud,
så tar han emot oss – både våra dåliga och goda dagar.

Han trotsar stormen för dig, han skulle göra allt för dig,
han dog och besegrade döden för dig.
För att han älskar dig.

Så öppna upp ditt hjärta, låt det börja.
Erkännandet av ditt behov av honom i ditt hjärta,
är nyckeln till att vara verkligt fri.

Ovillkorligt och gränslöst älskar han dig.
Låt det inte finnas någon rädsla.
Släpp taget och bara bli fri.

Var inte rädd, jag har friköpt dig,
jag har gett dig ditt namn, du är min.”

du är mitt älskade barn, jag har utvalt dig”.



(För den som läst mina predikningar från Vintermötet, bland annat 2013-12-30, märker att jag återanvänt lite... :P )

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar