Hölls idag (2014-02-09).
5:e söndagen efter trettondedagen, 3 årg, Sådd och skörd.
Psalmer vid sånggudstjänsten i Oskar: 2, 96, 721, 61, 249, 89.
Psalmer vid kvällsmässan i Örsjö: 2, 96, 721, 397, 89.
Ett allmänt uttryck
som finns är ”att leva som man lär”. Det tror jag är svårt
för de flesta av oss, i olika grad. Vi kan se det i de flesta
sammanhang.
T.ex. kan en
politiker gå på väldigt hårt om hur samhället ska styras och hur
vi ska leva som medborgare – men politikern själv ska inte alltid
omfattas av det. T.ex. kanske det blir lite fusk när det gäller att
dela med sig av sin inkomst i form av skatt.
Eller t.ex. kan en
vegetarian gå på sin omgivning väldigt hårt om hur dåliga de
andra är som äter kött av olika slag. Att man ska hålla sig borta
från köttet – oavsett om djuret levt fritt i naturen eller
om det är uppfött för att slaktas. Det ska inte vara något
onödigt lidande, djuren ska inte behöva dö bara för att jag vill
ha en köttbit på tallriken. Men ingen regel utan undantag. T.ex.
kan traditionen av julskinkan bryta det hårda ställningstagandet
(fast det berättar man gärna inte om, precis som med skattefusket).
Ja, att leva som man
lär. Det är lättare sagt än gjort. Det är lättare att
bekänna Jesus med våra ord, men desto svårare
att låta orden bli handling, att göra vår tro.
Jag tänker att det är det Paulus anknyter till i dagens epistel: att vi inte bara kan
vara hörare, utan vi måste bli
görare, för att bli rättfärdiga. Och Jesus avvisande
ord går i samma spår: ”Jag vet inte
vilka ni är. Bort härifrån, alla ni orättens hantlangare.” Vi kan känna igen
det ifrån när Jesus säger att ”inte alla som säger Herre
Herre kommer in i himmelriket, bara de som gör min faders
vilja.”. Jesus säger (i dagens text) att vi
behöver ta oss igenom den trånga porten. Alltså, att trons
väg är svår, att det inte är lätt att låta tron bli handling. Det är lättare sagt, än gjort. Det räcker inte att
bara med munnens bekännelse, utan vi behöver göra vår
bekännelse.
Men talet, munnens
bekännelse har också betydelse. Våra ord är
ju också handling. T.ex. hur vi bemöter
varandra med våra ord, eller vad vi säger om andra. Våra
ord som handlingar har kraft. De kan göra andra glada, men också
förkrossade. Och vår tystnad mot andra kan också vara
kraftfull och skada andra. Det vi säger till varandra är
också handling. Vi ska mena allvar
med det vi säger och det gör vi genom att t.ex. omvandla våra ord
till konkreta handlingar. Att leva som man lär. Munnens bekännelse
har betydelse. Både i vad vi säger
till varandra, men också i att bekänna Jesus. Munnens bekännelse
på Jesus ska inte vara tyst, men det räcker inte
att bara prata. Vi kan fint stämma
in i trosbekännelsen, i formuleringarna
och bekänna Jesus som vår räddare.
Men vår tro är
inte bara dogmer och fina formuleringar, utan vår tro måste
omvandlas till handling. Munnens bekännelse
kan bli vår goda frukt om orden får konsekvenser. Om ord och
handling följs åt, om ord och handling blir ett, och om de har som
grenar kopplingar till stammen, till Jesus, kan vi bära god frukt.
Det är hos Jesus vi
hittar vår kraft och näring till att bära god frukt. Då kan våra
hjärtan fyllas av kärlek, så att våra tankar, ord och handlingar
präglas av kärleken. Den goda frukten
sitter i våra hjärtan, i kärleken till varandra. Den är från
hjärtat som våra tankar, ord och handlingar utgår ifrån (jmf Mark 7:15-23). Den goda frukten
handlar om att vilja min medmänniska väl. Den handlar inte om
att göra gott för att rädda mitt egna skinn. Jag kan inte lura
till mig rättfärdigheten. God frukt handlar om
att vilja göra andra väl, inte att utgå ifrån
att rädda sig själv. Att bära god frukt
handlar inte om att jag ska vara fylld av mig själv, att jag framhäver
och lyfter upp mig själv för mina goda prestationer, att jag efter en god
gärning slår mig för bröstet och säger: ”Se vad duktig jag
varit! Se vilka goda handlingar jag gjort!”.
Att se mot mig själv
och samtidigt bära god frukt, innebär att bli medveten om
min egen synd. Se hur jag har del i världens bortvändhet
från Gud. Det är ett steg i rätt riktning. Att jag ser
att jag själv gör fel, att jag ser mina egna brister som
innebär att jag inte lever som jag lär, att jag gör fel i
både tankar, ord och handlingar, att jag inte älskar Gud över
allting, att jag inte älskar min nästa som mig själv. Att ta ett steg i
rätt riktning, är när jag jag förstår att jag gör mer
ont än jag faktiskt kan förstår. När jag tar steget
att bryta med mina synder, när jag vänder mig
om – mot Gud, när jag tar min
dagliga om-vändelse på allvar, då tar jag steget
till att bära god frukt, då är jag på rätt håll. Då kan jag ärligt
be Gud om hjälp att ännu mer se och bryta med mina synder, så jag
jag få del av förlåtelsen, del av räddningen till evigt liv. Vi fick höra det i
dagens GT-text: ”Om han upphör att synda... då skall han få
leva.”
I vår omvändelse
kan vi be Jesus glömma den dåliga frukten, så att vi på nytt
kan försöka bära god frukt, på nytt visa kärlek till våra medmännsikor, på nytt sträva efter att leva som vi lär. Vägen mot livet
innebär att älska ljuset mer än mörkret, att handla efter
sanningen, att låta vår tro, våra ord bli handling.
Jag nämnde tidigare
att Paulus talar om det: vi kan inte bara
vara hörare, utan måste vara görare för att bli rättfärdiga.
Men rättfärdigheten är inte beroende av laglydnad. Utan
det är en gåva av nåd från Gud, som
vi får del av genom vår tro på Jesus Kristus. MEN
(!) som jag sagt: tron på Jesus innebär att den blir till handling. Tro
utan handling är en död tro. Genom en uppriktig tro på Jesus
Kristus kommer den goda frukten naturligt. På det sättet blir man
görare genom sin tro, inte bara hörare eller bekännare blott med
munnen. Det som finns i vårt
hjärta syns utåt. Genom att verkligen
låta Jesus bo i våra hjärtan så kan frukten bli god.
Vi sjöng ju innan
”Glädje det är att få växa tillsammans”. Och eftersom det är
lättare sagt än gjort, det här med att
leva som man lär, så behöver vi
hjälpa varandra att växa, att bära god frukt. Vi behöver
tillrättavisa varandra, hjälpa varandra att se när det blir fel. Men det är inte vår uppgift att döma (för vi gör ju
också fel, men kanske på andra sätt). Uppdraget att döma
tillhör Gud. Men vi får inte
glömma att dömandet inte är Guds första strävan. Gud sände inte
sin son till världen för att döma världen, utan för att
världen skulle räddas genom honom. Jesus kom inte hit
för att döma, utan för att rädda. Så ÄLSKADE Gud
världen att han gav den sin ende son, för att de som tror
på honom inte ska gå under utan ha evigt liv.
AMEN!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar