måndag 15 mars 2010

Dagens ungdom...

Jag kan inte annat än bli orolig. Det jobbiga med Facebook är ju att man ibland tvingas se verkligheten.

Verkligheten att ungdomar man känner (som inte slutat grundskolan än) dricker sprit. Det händer ganska ofta att de blir taggade på kort från fester de varit på. I och för sig är det inte så ofta jag ser just dem jag känner med sprit i handen, de har kanske "bara" cider eller öl. Men man ser att ungdomar i samma ålder häller i sig starksprit eller vin som har bestydligt högre alkoholmängd än cider.

Man ser att en del av ungdomarna har petflaskor - förmodligen med helt annat innehåll än etiketten anger. Fine. Det är oftast inte så stora flaskor och de har väl bara norpat lite från föräldrarnas barskåp. Men en del har de riktiga spritflaskorna - vodkaflaskor. Jag undrar mest vem som är så dum att den tycker det är okej att langa så mycket sprit till ungdomar som bara är 16 år.

Sen vet man ju inte själv hur man kommer agera som tonårsförälder. Klart man ska ha nolltolerans. Men jag är sjukt svag för argumentet att ungdomarna ändå får tag på dricka och då är det ju bättre att jag själv köper ut, så jag har koll på vad de dricker. (Jaja, även om jag köper ut så hindrar ju inte det ungdomarna att skaffa mer från annat håll...) Jag menar inte att jag vill köpa ut till mina egna barn om jag hamnar i den situationen någon dag. Jag menar mest att det är svårt att veta nu hur man kommer agera då.

Jag ville mest få ur mig att jag är orolig. Dels för ungdomarna jag känner men också för deras umgängeskrets.

Ja, dagens ungdom... vart är världen på väg egentligen...? :P

6 kommentarer:

  1. Jag håller med och jag har dessutom syskon som kommer upp i den åldern ganska snart. Det gör mig himla orolig!

    SvaraRadera
  2. Förstår och delar din oro. Den dagen Emil börjar exprimentera med srit har vi emigrerat till en öde ö nånstans låååångt borta från systembolag. Skämt o sido, man vet ju hur man själv var, man fick ju tag på sprit i vilket fall som helst. Vad händer om man förbjuder? antagligen blir effekten ännu värre? *ont i magen*

    SvaraRadera
  3. Här känner jag att jag är så sjukt naiv. Jag var aldrig (och då menar jag verkligen ALDRIG) på någon fest under hela högstadiet och såg aldrig folk dricka alkohol. På gymnasiet var det annorlunda eftersom vi var fyrtio sextonåringar som flyttat hemifrån. Spriten fanns där, men jag drack aldrig. Jag har verkligen ingen som helst koll på hur ungdomar får tag på sprit, mer än att de får det, men har heller inte koll på när man bör oroa sej. Jag såg ju liksom aldrig någon anledning själv att dricka, och har svårt att sätta mej in i att mina barn kommer vilja göra det. SÅ, av en lång utläggning blir kontentan - det är Mattias ansvar :D

    SvaraRadera
  4. Vet precis hur du tänker. Känt så med alla mina yngre systrar och deras vänner, det är obehagligt att se.

    SvaraRadera
  5. Ja man blir riktigt orolig för hur mycket många vräker i sig! På något sätt så måste man nästan få festa lite när man är ung för annars tror jag att det kommer senare i livet. Men självklart så finns det många som inte kan hantera situationen. Ja det är inte annat än att man blir orolig för sina egna barn, som inte finns än ;)!

    sv: ja det måste vara riktigt jobbigt om det är något som felar, vilket det troligtvis har gjort ett antal gånger!

    SvaraRadera
  6. Ett allvarligt och viktigt inlägg du skriver som är väl värt att reflektera över.

    Men orden "Dagens ungdomar" har jag patent på...

    SvaraRadera