![]() |
Innan mässan är det först middag. Här är jag (Obi-Wan) och käre broder Fredrik (Yoda) på väg till det inledande minglet. Foto: Stine R W |
![]() |
Fader Fredrik och Fader Maria. :) Foto: Torsten T |
Texter som lästes:
Gammaltestamentlig text: 1 söndagen efter trettondedagen, 1 årg. (Ej hela)
Epistel: 2 Pet 1:16-18
Evangelium: 1 söndagen efter trettondedagen, 1 årg (Matt 3:13-17):
13Sedan kom Jesus från Galileen till Johannes vid Jordan för att döpas av honom. 14Men Johannes ville hindra honom och sade: ”Det är jag som behöver döpas av dig, och nu kommer du till mig.” 15Jesus svarade: ”Låt det ske. Det är så vi skall uppfylla allt som hör till rättfärdigheten.” Då lät han det ske.16När Jesus hade blivit döpt steg han genast upp ur vattnet. Himlen öppnade sig, och han såg Guds ande komma ner som en duva och sänka sig över honom. 17Och en röst från himlen sade: ”Detta är min älskade son, han är min utvalde.”
Predikan
Precis i början av
Harry Potter-berättelsen får vi läsa om eller se hur Harry blir
lämnad vid sin mosters hus, mitt i natten. Jag minns inte riktigt
hur det är i boken, men filmen såg jag ganska nyligen.
Minerva McGonagall
säger, då hon och några andra, är på väg att lämna den
föräldralösa pojken på trappen:
”Han jan inte
bo här med dessa mugglare. I vår värld kommer han bli berömd.”
Albus Dumbledore
svarar henne då att ”det är bra om han slipper all den
uppmärksamheten – tills han är mogen för det.”
Det
blir ju så att Harry växer upp hos sin mosters familj – men efter
ett antal år får han ett brev adresserat till honom, eller inte
bara ett, utan mängder. Han får sin inbjudan till att börja på
Hogwarts, skolan för häxkonst och trolldom. Han sin kallelse till
skolan. Med alla dessa brev så går det inte att missa vem, eller
vad, han egentligen är, det är påtagligt att han är mer än en
vanlig människa. Nu är tiden inne. Han är utvald till att komma
till Hogwarts. Nu börjar hans verkliga resa.
Den här starten för
Harry Potter skulle vi kunna jämföra lite med Jesus.
Det är givetvis
inga vattentäta skott i denna jämförelse – men jag gör ett
litet försök så får ni missförstå mig rätt.
Jag skulle mycket
väl kunna tänka mig att änglarna i himlen tyckte det verkade va
ett himla konstigt och dumt beslut av Fadern att skicka ner sin son –
dessutom den ENDA Sonen – till jorden, ner till de där människorna
som var så himla stökiga, särskilt bland det judiska folket som
gång på gång på gång misskötte sig även att de var Guds egna
folk. Sonen hade det ju mycket bättre där i himlen. Änglarna
visste ju dessutom vem Sonen var, till skillnad från människorna. I
himlen var han ju redan berömd! Änglarna kunde ju hylla och
behandla honom mycket bättre än vad de där människorna
förmodligen skulle klara av.
Men Fadern vet vad
som behövs göras. Det är till jorden Sonen måste komma för att
utföra det han är utvald till, även om människorna ännu inte vet
vem han är.
Och nu när Sonen
ska lämnas till det där stökiga folket,
så ska han inte –
till änglarnas förvåning – inte lämnas hos den religiöst
utbildade gruppen, som kanske ändå skulle kunna behandla Sonen lite
i närheten av vad änglarna skulle gjort.
Nä, den religiösa
eliten är inte den rätta platsen. Utan hos en enkel, helt vanlig
ung flicka från Nasaret, och med en enkel snickare, flickans
fästman. Där, i enkelheten, ska Sonen växa upp.
Här är ett av de
där skotten som inte är vattentäta. Jag skulle inte påstå att
det är speciellt mycket likheter mellan Maria och Josef och den
familj som Harry får växa upp med...
Men i alla fall …
När tiden är inne
ska Sonen få träda fram, då han är mogen för det.
Vi kan läsa om när
Jesus själv som tolvåring hänger i templet och att han själv vet
att det är där han ska vara, men det är inte då han träder fram
ordentligt.
Men i samband med
Jesu dop det går inte att missa vem han är, det är påtagligt att
han är mer än en vanlig människa. Han är utvald, han är DEN
utvalde. Nu är tiden inne. Nu börjar den verkliga resan. Kallelsen
till hans uppdrag blir påtaglig.
”Detta är min
älskade son, han är min utvalde.”
Under lägrets gång
har vi nämnt hur också vi är utvalda.
I dopet har Gud
utvalt oss, sagt till dig och mig:
”Du är mitt
älskade barn, jag har utvalt dig.”
I dopet blir vi ett.
Vi blir ett med Kristus och vi blir ett med varandra.
I Bibeln skriver
Paulus om hur vi i dopet tillsammans är en kropp,
och vi alla där är
olika kroppsdelar.
De olika
kroppsdelarna behövs för att vara en kropp,
kroppen kan inte
bara bestå av t.ex. händer.
Kroppen är en, men
kroppen består inte av en enda del, utan av många.
(1 Kor 12, Gal 3)
Vi är utvalda
till våra olika platser.
Vi har fått olika
gåvor att vårda och ta hand om.
Precis som att
Harry Potter och de andra är duktiga på olika typer av trollkonst.
De kompletterar varandra med sina olika kunskaper och färdigheter.
Vi måste tillåta
oss själva att vara dessa olika redskap på jorden,
att dela med oss av
våra redskap till varandra.
Meningen är att vi
ska vara olika, för vi måste ju komplettera varandra.
Men samtidigt är vi
lika,
för att vi i dopet
är ett med Kristus och ett med varandra.
Vi är inte länge –
som Paulus säger – jude eller grek, slav eller fri, man eller
kvinna (Stockholmsstiftare eller Växjöstiftare) – utan alla är vi ett i Kristus.
Vi är lika,
för vi är utvalda av Gud, vi är alla Guds barn.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar